راهنمای خرید لامپ LED

راهنمای خرید لامپ LED

راهنمای خرید لامپ LED

راهنمای خرید لامپ ال ای دی مناسب: احتمالا چند عدد از لامپ های منزل شما سوخته است و یا اینکه شنیده اید که لامپ های کم مصرف برای سلامتی پوست و چشم شما مضر است و یا هنوز لامپ های رشته ای قدیمی دارید و مبلغ قبض برق ماهیانه شما بسیار زیاد است و تصمیم به خرید لامپ ال ای دی دارید، خوب قبل از خرید این مطلب می تواند به شما در یک خرید خوب کمک کند. پس ما همراه باشد …

راهنمای خرید لامپ LED

اگر دلیل شما از تعویض لامپ مصرف برق است هرگز لامپ کم مصرف یا CFL نخرید:

در لامپ‌های مهتابی و کم مصرف، برای تولید نور از جیوه استفاده می‌کنند. این جیوه درون لامپ بصورت بخار است، و جیوه یک ماده سمی و سرطان زا است و در صورت شکستن برای سلامتی انسان خطر دارد. همچنین این لامپ‌ها تولید اشعه فرابنفش می‌کنند و اشعه فرابنفش، برای سلامتی انسان خطرناک است، و در دراز مدت برای انسان مشکلات پوستی و همچنین برای چشم مضر است.

بهترین انتخاب برای جایگزینی لامپ های پر مصرف قدیمی لامپ ال ای دی است. لامپ های ال ای دی علاوه بر قیمت مقرون به صرفه و مصرف برق پایین نه تابش فرابنفش داره و نه مواد سمی

اگر هنوز طراحی کلاسیک لامپ های قدیمی را دوست دارید:

اگر با توجه به معایب لامپ های رشته قدیمی مثل مصرف بالای برق، راندمان پایین، توان نوری کم به دلیل طراحی کلاسیک این لامپ ها هنوز تمایل به استفاده از این سبک لامپ ها دارید پیشنهاد ما به شما استفاده از لامپ های فیلامنتی است. شکل ظاهری لامپ های فیلامنتی شبیه لامپ های رشته ای است ولی تکنولوژی این لامپ ها همان ال ای دی است و در داخل لامپ‌های فیلامنتی رشته ای از LEDهای ریز کنار هم قرار گرفته شده است.

این لامپ‌ها پخش نور چندان زیادی ندارند ولی طراحی های زیبایی دارند که بیشتر به عنوان چراغ‌های تزئینی و یا در لوستر استفاده می شود. همچین برای مکان های مثل کافی شاپ ها، رستوران ها و … هم بسیار زیبا و مناسب است.

به لومن لامپ توجه کنید نه بپرسید این لامپ چند وات است؟

هر آنچه که درباره میزان وات لامپ‌های رشته‌ای خود می‌دانید، فراموش کنید.

در هنگام خرید لامپ ال ای دی به لومن لامپ توجه کنید، چون لامپ های ال ای دی با وات مساوی لومن متفاوتی دارد. لومن مجموع مقدار شار نور خروجی از یک منبع نور در یک سطح بسته است. پس هرچه میزان لومن لامپ بیشتر باشد لامپ پر نور تر است. به طور مثال محصولات شراک لومن به وات ۱۰۰ – ۱۲۰ دارند، یعنی یک لامپ ۱۰ وات ۱۰۰۰ – ۱۲۰۰ لومن نور ایجاد می کند که شار نوری بسیار خوبی است.

راهنمای خرید لامپ LED

راهنمای خرید لامپ LED

طیف رنگی لامپ های LED:

بر خلاف لامپ های رشته ای قدیمی که تنها با رنگ نور زرد می شناسیم، لامپ های ال ای دی طیف نور بسیار گسترده ای ار رنگ را شامل می شود. لامپ های ال ای دی توانایی تولید رنگ های زیادی را دارند از رنگ های قرمز، زرد، بنفش، انبه و …، البته برای استفاده در منزل و محیط های کار نیاز به رنگی در همان طیف های لامپ های رشته ای هستیم. در مشخصات فنی لامپ رنگ نور یا همان دمای رنگ نور با کلوین سنجیده می شود و این عدد هر چه کوچکتر باشد رنگ گرم تر و رنگ نوری مشابه لامپ های رشتهی معمولی خواهد داشت و عدد بزرگتر به سمت رنگ های سرد تر و سفید می رود.

طیف رنگی لامپ های ال ای دی

آیا سرپیچ لامپ های ال ای دی با لامپ های دیگر تفاوت میکنند؟

استاندارد سرپیچ لامپ های ال ای دی همانند دیگر لامپ ها رشته ای است و نیاز به تعویض سرپیچ و یا اتصال نیست.

  • ال ای دی های حبابی تا ۵۰ وات دارای سرپیچ معمولی (E27)
  • ال ای دی های وات بالا سرپیچ بزرگ (E40)
  • ال ای دی های اشکی که در لوستر نصب میشوند سرپیچ شمعی (E14)
  • ال ای دی های هالوژن SMD و COB سرپیچ استارتی (MR16)

راهنمای خرید لامپ LED

قیمت لامپ های ال ای دی:

یکی دیگر از فاکتورهای دیگری که حتما شما در هنگام خرید لامپ به آن توجه خواهید کرد قیمت لامپ است. که به طور معمول قیمت لامپ های ال ای دی بیشتر از لامپ های رشته ای و CFL است البته با توجه به اینکه تکنولوژی این محصول خیلی پیشرفت کرده است قیمت لامپ های ال ای دی خیلی مناسب شده است.

البته اگر شما فاکتورهای مانند صرفه جویی در مصرف برق را در نظر بگیرید که در قبض های بعدی تفاوت آن را متوجه خواهید شد و یا اینکه طول عمر لامپ های ال ای دی در مقایسه با سایر انواع لامپ ها بسیار بیشتر است. طول عمر لامپ های رشته ای حدود ۱۵۰۰ ساعت است و طول عمر لامپ های CFL در بهترین حالت و کیفیت ۱۵۰۰۰ ساعت است در حالی که طول عمر یک لامپ ال ای دی حداقل بیش از ۳۰۰۰۰ ساعت است.